''Artsen bezorgd over korte lontjes van agressieve patiënten"
Dit kopt Omroep Gelderland op 7 augustus in een artikel op hun website. Omroep Gelderland schreef het artikel na een rondgang langs alle huisartsen-spoedposten in Gelderland. Iedere spoedpost heeft te maken met toenemende agressie van patiënten constateren ze. En dat is een kwalijke zaak. Ook in GLD Nieuws van 7 augustus besteden ze er aandacht aan.
Kortere lontjes en verkeerde verwachtingen?
Op onze locaties in Nijmegen en Boxmeer zijn er bijna dagelijks patiënten die schelden of dreigen aan de telefoon of bij de balie. "We zien een doorstijgende lijn van agressie-meldingen en daar maak ik me ernstig zorgen over", zegt Hans Janssen manager huisartsen-spoedposten van NEO Huisartsenzorg. Meer mensen hebben een korter lontje.
De huisartsen-spoedpost is er 's avonds doordeweeks en in de weekends voor spoedgevallen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag van de eigen huisarts. Maar patiënten hebben het beeld dat ze voor alle vragen bij een huisartsen-spoedpost terecht kunnen. Met de landelijke campagne 'Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?' proberen alle huisartsen-spoedposten in Nederland dat beeld bij te stellen.
Ook helpt niet mee dat je in de huidige tijd bij wijze van spreken 24 u per dag kunt winkelen. En precies op het moment dat het ons past. Er zijn mensen die dat dan - ten onrechte- ook verwachten van de zorg.